Drømmer du om å starte egen virksomhet? Bygge opp noe eget og få en mer fleksibel arbeidshverdag? Du er ikke alene om det, men samtidig medfører et gründereventyr massevis av risiko. Du har kanskje hørt at 75 % av norske bedrifter er konkurs innen 5 år. Det er ikke særlig oppløftende tall. For mange vil det da føles tryggere å stille på jobb kl. 8 hver dag selv om sjefen er psykopat, og du hater de rutinemessige arbeidsdagene.
En mulighet for å starte egen virksomhet er å få agenturrettigheter på et produkt du kan representere i det norske markedet. Agenturer.no er Norges ledende portal hvor agenturer og andre forretningsmuligheter utlyses. Vi spurte daglig leder Lars Hellestræ om noen anbefalinger hvis du vurderer å starte din egen virksomhet. Her følger hans anbefalinger.
Få agenturrettigheter for et spennende brand
Å få agenturet på et spennende produkt eller brand er definitivt en snarvei til å starte en egen lønnsom virksomhet. I stedet for å selge dine egne tjenester og produkter, som gjerne vil kreve en hel del investering, kan du selge produktene eller tjenestene til etablerte selskaper som ønsker en representant enten i hele landet eller i en spesifikk region.
Du kan da raskt komme i gang med salg og skape inntekter, og samtidig har du friheten til å utvide virksomheten din med egne produkter eller flere agenturer senere.
Det er derimot et par klare utfordringer:
- Du må klare å få agenturavtale med attraktive brands som du har tro på.
- Du ønsker gjerne å bygge opp virksomheten din sakte ved siden av en fast jobb for å minimere risikoen din.
Nedenfor skal vi gå gjennom hvordan du kan få dette til på en smart måte med minimal risiko – og hvordan du på sikt kan bygge opp din egen virksomhet slik at du kan leve av den.
Hvordan sikre seg agenturrettigheter for attraktive brands
Det er vesentlig lettere for etablerte bedrifter å sikre seg agenturrettigheter for produkter. Et etablert selskap vil ha en historikk, kunder og kontakter de kan vise til, som er veldig attraktivt for seriøse brands. De ønsker å gi salgsrettigheter til en aktør eller agent som har bevislige resultater i sin bransje.
Hvis du ikke har noe av dette, så fortvil ikke.
Det er fortsatt håp, og her følger en 4-trinns oppskrift på hvordan du kan sikre deg agenturrettigheter på attraktive brands selv om du nå kun er en vanlig arbeidstaker og har ingen erfaring med å drive salgs- eller agenturhandel.
Steg 1: Bli ekspert i din bransje
Først, finn ut hvilken bransje du ønsker å jobbe i. Det hjelper veldig på motivasjonen om du jobber med produkter du faktisk har interesse for.
Så om du ønsker å starte som agent, kan du begynne å forberede deg i dag ved å spesialisere deg i en bransje som interesserer deg. Gjør bransjen til en hobby ved siden av din nåværende jobb.
Lær om hvordan bransjen fungerer, les nyheter, les gjennom hjemmesidene til bedrifter i bransjen, bruk LinkedIn og bli kjent med ledende eksperter, meld deg på webinarer, og opparbeid deg relasjoner i din nye bransje.
Du vil da også oppdage at agenturmuligheter dukker opp, og du har en mye større sjanse til å få attraktive agenturer når du snakker samme språk som bransjen du skal selge til.
Som et personlig eksempel for min del, hvis noen lanserer et nytt produkt innen salg/markedsføring, kan jeg, om jeg ønsker, bare plukke opp telefonen og få en agentavtale med dem. Dette er utelukkende fordi jeg kjenner den bransjen opp og ned. Jeg fremstår derfor med stor troverdighet når jeg tar kontakt med dem.
Gjør bransjen du ønsker å jobbe med til din hobby. Det spiller ingen rolle hva det er som interesserer deg. Det kan være mat og drikke, uteliv og turisme, klær og mote, helse og trening, markedsføring eller hva som helst annet. Poenget er at du skal bli en ekspert på området. Om du setter av noen timer til dette i uken, vil du være på god vei til dette målet, og være milevis foran nesten alle andre som ikke bruker en kalori på å lære om bransjen de faktisk jobber i.
Steg 2: Bygg ditt eget brand
Parallelt med at du leser deg opp på bransjen, så begynn å bygge ditt eget brand.
Det inkluderer:
- Registrer et enkeltpersonforetak (gratis).
- Lag en god LinkedIn-profil og jobb med å utvide nettverket ditt i bransjen (gratis).
- Kjøp et domenenavn (100-150 kroner). Skal du jobbe med klær, kan du være fashionconsulting.no – skal det være varehandel, kan det være retailconsulting.no. Det finnes mange ledige domenenavn som fungerer hvis du kombinerer et par ord.
- Sett opp en enkel nettside (300-400 kroner i hosting). Siden kan være en enkel one-pager. Du kan skrive en enkel tekst hvor du skriver at firmaet ditt spesialiserer seg i bransje X, og at du tar på deg konsulentoppdrag og evt. agenturer i denne bransjen. Ca. halvparten av alle agenturbedrifter har ingen nettside i det hele tatt – og du vil være et hestehode foran dem bare ved å kunne sende en link til en enkel, men anstendig nettside.
Steg 3: Lær deg salg
For å lykkes med et agentur må du kunne selge. Hvis du ikke har salgserfaring, så ikke få panikk når du hører dette. Du trenger ikke å bli den irriterende telefonselgeren som skal selge abonnement på helsekost eller absolutt ha deg til å abonnere på lokalavisen. Men du må kunne relasjonsbasert salg. Det kan læres, og trenger på ingen måte å være ubehagelig. En god start er å gå gjennom online kurset til Salgstinget.
Steg 4: Søk på agenturer
Du må naturligvis også holde øynene åpne for agenturmuligheter. Der kommer vi i Agenturer.no inn. Vi har den beste oversikten over ledige agenturer og andre forretningsmuligheter i Norge.
Du kan til enhver tid sjekke aktuelle muligheter hos oss: agenturer.no/muligheter
Det kan også være lurt å melde seg på vårt ukentlige nyhetsbrev for oppdateringer, og du er selvfølgelig velkommen til å kontakte oss om du har noen spesifikke spørsmål.
Det finnes muligheter hvor du kan bygge opp et agentur utenom eksisterende jobb, og jo flinkere du er på punktene ovenfor, jo mer attraktiv vil du være for potensielle oppdragsgivere. Hvis du klarer å bygge opp en liten inntekt utenom din eksisterende jobb, har du kommet veldig langt. I så fall nærmer du deg punktet hvor du kan vurdere å slutte i din nåværende jobb og være bedriftseier på heltid.